top-logo

بررسی کوک و رگلاژ پیانو

کوک و رگلاژ پیانو

کوک و رگلاژ پیانو

کوک و رگلاژ پیانو یکی از تخصصی ترین موارد سرویس و نگهداری پیانو می باشد. که بعد از تهیه و خرید پیانو یکی از دغدغه های اصلی دارنده ساز می باشد. کوک پیانو هر چند وقت یکبار در بازه های زمانی مشخص که معمولا شش ماه یکبارمی باشد، انجام می شود. لازم بذکر است هیچ برندی از پیانو از این قاعده مستثنی نیست و در بازه زمانی ذکر شده باید توسط متخصصین، کوک پیانو انجام شود. حال چرا تاکید ما برای کوک پیانو، استفاده از متخصص، برای این امر می باشد. کوک پیانو یکی از پیچیده ترین کوک انواع ساز می باشد که نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد.  

مجموعه رویال پیانو با داشتن متخصصین این امر و تجربه طولانی در ارائه کلیه خدمات پیانو، این دغدغه را برای دارندگان پیانو، مرتفع ساخته است. با ما همراه باشید تا به شرح کامل کوک و رگلاژ پیانو بپردازیم.

بررسی کوک و رگلاژ‌ پیانو

کوک پیانو به تنظیم کشش سیم های پیانوی آکوستیک گفته میشود، که این تنظیم به گونه ای است که فواصل موسیقی بین سیم ها هماهنگ باشد. یا به عبارتی با کوک پیانو،باعث هماهنگی بین سیم های آن می شود و فرکانس استاندارد ایجاد می شود تا از صدای آن لذت کافی را ببرند. در پیانو های اگوستیک این پروسه، با چرخاندن پین‌های کوک انجام می‌شود تا نت موردنظر به طور صحیح کوک گردد.

رگلاژ پیانو،به مجموعه مواردی اعم از: تنظیم وزن کلاویه‌ها، تنظیم کردن لت آف، تنظیم فاصله چکش‌ها و زمان رفت و برگشت آن‌ها و بک چک‌ها است. انجام این موارد منجر می‌گردد تا پیانو به یک سطحی از استاندارد تعریف شده برسد. همانطور که در مقاله رگلاژ پیانو، اشاره کردیم، یک گام مهم در برنامه تعمیر و نگهداری پیانو محسوب می شود. هر پیانو پس از سال ها و دهه ها استفاده عادی نیاز به تنظیم دارد. همانطور که یک پیانو نیاز به کوک دارد، تنظیم اکشن پیانو نیز از اقداماتی است که برای نگهداری و استفاده از پیانو باید انجام داد.
رگلاژ پیانو مانع از صدمات سطحی از جمله: پیر شدن و رسیدن به حالت غیر قابل نواختن می باشد.

چه زمانی به کوک و رگلاژ پیانو نیاز داریم ؟

بنا به توصیه متخصصین پیانو، کوک پیانو معمولا سالی دوبار باید انجام شود و برخلاف سازهای دیگر نیاز به کوک متمادی ندارد، و رگلاژ پیانو هر ده سال یکبار باید انجام شود. مجموعه رویال پیانو با زمانبندی مناسب در جهت کوک و رگلاژ پیانو، این نگرانی دارندگان پیانو را مرتفع ساخته است. متخصصین رویال پیانو، بعد از ارائه خدمات تاریخ آن را ثبت نموده و در تاریخ مقرر، با شما جهت انجام کوک پیانو تماس خواهند گرفت.

چه عواملی باعث خارج شدن پیانو از کوک می شود؟  

  • رطوبت و دما
  • حرکت دادن ساز
  • لق شدن سیم گیرها
  • نوع نواختن پیانو

برای کوک و رگلاژ به چه ابزاری نیاز داریم؟

ابزارهای کوک پیانو

با توضیحاتی که در قسمت های قبل در زمینه کوک پیانو ارائه دادیم، برای انجام کوک پیانو، نیازمند ابزاهایی هستیم، که به معرفی انها می پردازیم:

  • دستگاه تیونر جهت تنظیم نمودن فرکانس مورد نظر
  • انبر مخصوص کوک پیانو جهت چرخاندن سیم‌گیرها

همچنین بسیاری از متخصصین، نرم افزارهای کوک را بر روی گوشی هوشمند خود، نصب و استفاده می کنند.

نقش مهم تیونر ها در کوک کردن پیانو

در اشاره به نقش مهم تیونرها در کوک کردن، یکی از مواردی که در روش صحیح کوک و رگلاژ پیانو به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد. قرار دادن هر نت در هارمونی ایده آلش خواهد بود؛ در نتیجه هنگام کوک کردن پیانو نه تنها باید در زمان نواختن هر نت با دقت به صدای آن دقت کنیم، بلکه باید دقت زیادی هم به هارمونیک داشته باشیم که همان محدوده فرکانسی می باشد.این مورد فقط با یک دستگاه تیونر قابل اجرا خواهد بود.

هارمونی صدا چیست؟

به فرایند ترکیب چندین صدا با یکدیگر را هارمونی صدا می گویند. این هارمونی نه تنها به بخش موسیقی ختم نمی‌شود، بلکه هر یک از ما روزانه در حال تحلیل هارمونی صداهای متفاوتی هستیم. با کمی تمرین می توان به تشخیص هارمونی‌های هر تن صدا پرداخت، تا به صورت صحیح به کوک و رگلاژ پیانو خود بپردازید؛ به عنوان مثال هر دو تن در فاصله یک چهارم دارای یک هارمونی هستند؛ هارمونیک چهارم تن پایین‌تری دارد و هارمونیک سوم دارای تن بالاتری است. 

رگلاژ و کوک پیانو چقدر زمان می برد؟

تکنسین کوک پیانو، به طور معمول چندین بار به صورت رفت و برگشت تنظیم می کنند، زیرا به دلیل تعدد زیاد سیم‌ها، فشاری معادل 16 هزار کیلوگرم به صفحه نگهدارنده سیم‌ها وارد می‌شود. بنابراین حین کوک کردن پیانو از سیم‌های باس به سیم‌های ریز حرکت می‌کنید، فشاری که بر روی سیم‌ها وارد می‌شود، تغییر می‌کند. این امر بر کوک سیم‌های قبلی اثر می گذارد. بدین ترتیب برای کوک کردن پیانو به چند بار رفت و برگشت و تصحیح و تغییر کوک‌های قبلی ختم خواهد شد.

کوک پیانو توسط متخصصین مجموعه رویال پیانو

کوک و رگلاژ پیانو

بطور کامل شرح دادیم که روند کوک و رگلاژ پیانو به چه شیوه ای انجام میشود و دارای چه پیچیدگی هایی می باشد، که این نکته دلیل نیاز به تکنسین پیانو می باشد که با اتکا به تخصص، تجربه و مهارت فنی بالا، به انجام کوک و رگلاژ پیانو بپردازد. ابزارهای لازم برای انجام این مراحل، تخصصی بوده و کار با آنها نیازمند مهارت و تخصص می باشد.  مجموعه رویال پیانو، از تکنسین های باتجربه پیانو که از مهارت بالایی برخوردار هستند، جهت ارائه کلیه خدمات سرویس پیانو اعم از: کوک پیانو، رگلاژ پیانو، خدمات رنگ پیانو به مشتریان عزیز بهره می برد. برای دریافت این خدمات توصیه می کنیم با انتخاب مجموعه رویال پیانو، از اسیب کلی و تحمیل خسارات سنگین احتمالی به پیانوی خود جلوگیری کنید.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه کوک پیانو و رگلاژ پیانو می باشند، کافیست با شماره های مندرج در وب سایت رویال پیانو تماس بگیرید و با کسب اطلاعات بیشتر خدمات خود را آسوده خاطر به ما بسپارید.

تلفن های تماس:

۰۹۱۲۸۹۰۱۵۰۹
۰۹۰۳۳۹۸۸۳۵۰
۰۲۱-۷۷۰۹۳۵۳۲

اشتراک گذاری